måndag 12 mars 2007

Gubbslem & Skarsgård

Idag började resten av mitt liv. Det blev i och för sig inget av pluggandet innan föreläsningen, men att sova är också viktigt speciellt när man inte har kunnat bli utvilad på över en vecka. Vi hade sedan föreläsning om genusvetenskap och feminism. Kände till det mest, men med en del nya begrepp. Kul att för en gångs skull ha en manlig lärare i detta ämnet, men håller inte riktigt med honom om att det talas för lite om män i ämnet. För en gångs skull höll jag faktiskt istället med Johan i klassen om att männen tas med i analysen även om det är kvinnorna som man riktar in sig på då det är dem som ständigt har blivit underbelysta och diskriminerade. Sedan kan läraren ha rätt att en inriktning på män hade kunnat fånga mäns intresse mer, men samtidigt visar det bara hur aktuellt den patriarkala hegemonin är! Vi kvinnor lyssnar alltid på massvis av grejer där kvinnor bara nämns i förbifarten men så fort det är vice versa flyr männen. Det påminner mig om när jag var på föredrag om Zarah Leander och man efteråt fick ställa frågor. Två långrandiga gubbar ställde frågor som alla satt kvar och lyssnade på, men när en kvinna sedan ställde sin fråga skulle alla helt plötsligt lämna salen. Blev riktigt förbannad och ville ställa mig upp skrika åt alla gubbslem där!

Oki, nu kom jag ifrån ämnet lite. Efter föreläsningen åkte jag hem, åt lite lättyoghurt med äppelskivor i och sedan bar det iväg till 1 timmes spinning. Hade en instruktör jag inte har haft tidigare och som såg ut som Alexander Skarsgård. När han sedan började tala om Sthlm började jag nästan tro att det faktiskt var honom. Passet han hade var ett bra pass där man i slutet var helt död, men på rätt sätt. Ibland kan man vara helt död och känna att man aldrig vill spinna igen men idag var jag istället död men känner mig ändå inspirerad att ta mig dit igen imorgon och köra 45 minuter till. Har gett mig fanken på att spinna 3 gånger denna veckan och då jag är helt uppbokad fredag-söndag får det bli imorgon och torsdag utöver idag.

Inga kommentarer: