fredag 23 mars 2007

Datorer och teknik

4h-föreläsning idag med en väldigt snabb sammanfattning den sista halvtimmen och de olika teorierna. Tycker att Mariah är en jättebra lärare och känner mig faktiskt inspirerad till att göra den kommande tentan.

Var mkt folk på både tåget och bussen på väg hem, fick sedan gå hem från busshållplatsen vilket inte gjorde något då vädert var riktigt fint, men sedan blev jag så enormt trött att jag var tvungen att gå och lägga mig. Tvingade upp mig själv vid femtiden då jag lovat Magda att jag skulle komma hem till henne. Har inte varit i hennes nya lya ute på landet sen hon flyttade så det var lite spännande att få se hur det såg ut. Var ganska nergånget men ändå välidgt mysigt. Personligen hade jag nog dock blivit galen av att bo där ute i ödemarken!

Satt och snackade igenom allt möjligt med Magda i några timmar innan färden bar tillbaks hemåt. Har sedan dess suttit här vi datorn och kollat på olika datorer. Har lärt mig en hel del som jag inte hade en aning om tidigare, men det känns fortfarande allt för komplicerat och för mig som alltid vill ha total kontroll över ett så pass stort köp känns det omöjligt att bestämma mig. Pratade dock med min datakunniga broder idag och han lovade mig att hjälpa till lite imorgon. Har gått igenom NetOnNet, Dell (försökte åtminstone!), Siba, OnOff, JME och ElGiganten samt några sökningar på Pricerunner. Vill ha en dator med minst ett ramminne på 1 Gb och hårddisk på minst 250Gb. Har även fått det bekräftat att Vista är skit och tror mig har ha förstått att processerns GHz spelar roll. Grafikkort behövde tydligen bara de spelgalna bry sig om, men när det kommer till skärmar tittar jag ändå en del på kontrast och upplösning.

Om jag hade läst det förgående stycket för en vecka sedan hade jag inte fattat ett dugg av de olika tekniska sakerna så jag är faktiskt riktigt stolt att jag trots allt har lärt mig så pass.

Nu ska jag nog gå och packa lite till innan jag går och lägger mig. Imorgon ska jag till hundfiket med Fia och på kvällen ska vi hyra film och käka pizza. :)

2 kommentarer:

Lojsie sa...

Oki, egen kommentar om felskrivning redan i första ordet. Var inte 4h utan 3 som vi hade föreläsning i...

Jexxie sa...

lycka till med att hitta en dator med MINST 250 Gb...haha...skulle precis kommentera att det var 3 h. Varför går du inte bara in och ändrar det.