onsdag 21 mars 2007

En lång dag i tingsrätten

Har så mycket att berätta så jag kommer nog glömma hälften. Skriver upp en lista på vad jag ska ta upp så får jag beta av det sen

  • Korridorrummet
  • Tingsrätten
  • Kontrakt
  • Tv-bord
  • Dator

Okej, tror det var det så låt oss börja med korridorrummet som jag och föräldrarna var och tittade på igår. Blev både besviken och glad. Det var ett jättefint rum med stora fönster (jobbigt i och försig när jag ska skaffa gardiner och persienner) och helt okej garderobsutrymme. Tyvärr var dock rummet mindre än på ritningen vilket förstör min planering fullständigt. Pappa och jag började mäta ena väggen, men sen kändes det så pinsamt då killen som bodde där stod och tittade på som om vi vore några utomjordingar från mars. Får helt enkelt ta dit mina möbler och sen prova mig fram vilken bästa placeringen blir. Jag får en taklampa till rummet så det var ett onödigt inköp jag har gjort, men får spara den tills jag flyttar nästa gång. I rummet ingår även en halv bokhylla som siter fast på väggen i lagom höjd för att kunna ställa ett bord under. Vet dock inte hur det skulle funka med soffa eller säng där. Killen som bodde där kommenterade även det som jag redan hade gissat och städningen inte funkade som den skulle. Tydligen har de en vecka vardera som de ska städa på, men ingen bryr sig om det. I köket får jag översta hyllan i ett kylskåp och sedan en ganska liten hylla i frysen som jag nog kommer få sitta och hacka ut alla isbildningar som var där pga att frysen antagligen aldrig har blivit avfrostad. Aja, det ordnar sig nog. Annars ser jag bara till att byter med någon som ska flytta därifrån efter att jag har flyttat in. För killen som bodde i rummet gick det bra att jag flyttade in en dag tidigare, men jag måste ringa afb och höra också. Eller det kan jag kanske göra när jag lämnar in kontraktet.

Idag har jag spenderat nästan hela min vakna tid i Kristianstads tingsrätt. Sitter ju som nämndeman där och dömmer i rättegångarna. Var en del tunga rättegångar som drog ut på tiden så trots att ett fal blev inställt drog vi över på tiden i två timmar och måste träffas imorgon igen för att bestämma domar. Idiotiskt då det gör att jag måste skippa filmvisningen i skolan som jag gärna hade velat gå på. Idag träffade jag även för första gången den moderatgubbe som ska sitta med i min nämndemanna grupp under de kommande 4 åren. Han var verkligen hemsk! Okej att jag inte gillar moderaters politiska åsikter, men många av dem kan man ändå umgås med utan några större problem. Den här gubben fick mig dock att börja koka och jag ville bara smälla till honom. Så fort han fick reda på att jag var sosse hoppade han på mig och anklagade mig för massvis av saker. Som sagt kan man ha olika åsikter men att hoppa på någon på det vis som han gjorde är både oförskämt och rent elakt. Det var liksom inget generellt han förde fram utan massvis av olika småsaker som jag inte hade en aning om då det helt enkelt inte är något som har rört mig. Han skrattade dessutom åt mig när jag försökte förklara och var en riktig översittare som visade tydligt att jag inte var värt ett ruttet öre i hans ögon! Det var bara hans åsikt som räknades och jag skulle bara sitta och hålla käft (gällde inte bara det rent politiska utan även när vi t.ex. hade lunch och skulle bestämma vart vi skulle äta). Jävla gubbslem!

Som sagt måste vi träffas imorgon igen och bestämma domar och innan dess måste jag ha hunnit bort till Sparta och lämna in kontraktet på korridorrummet. Kan inte fatta att jag verkligen ska flytta! Är fortfarande en hel del att ordna dock. Fast exempelvis gardiner och sånt får vänta tills jag bor där då jag måste mäta fönstren. Idag efter tingsrätten var jag dock inom Jysk och köpte mitt tv-bord (köpte min 32 tums LCD-TV igår). Hann även springa inom Rusta som sa att de inte trodde att de längre sålde den billiga byrån som jag hade tittat på på deras hemsida. Surt! När jag sedan kom hem satt pappa med den gamla datorn som jag skulle få överta, men den fungerade inte längre så nu måste jag köpa en jäkla dator också! Hur ska jag ha råd med Australien nu?! Det är så enormt mycket pengar som har gått åt och nu kommer ännu mer gå åt till den jäkla dator. *suck*

Sitter och lyssnar på Tori Amos som är en ny bekantskap för min del och hon är riktigt bra. Gillar speciellt sången Winter.

1 kommentar:

Jexxie sa...

När vi var och tittade på lägenheten så mätte pappa den också. Jag kunde dock inte ta foton för det hade verakt för konstigt när hon stod och tittade på som bodde där. Förresten ska jag tjata lite och påminna dig om att länka till mig och karin!!!!!!