lördag 3 februari 2007

Melodifestivalen

OK, jag är en riktig schlager-nörd. Det erkänner jag gärna och just därför har jag nu suittit och lyssnat på de dåliga upptagningarna av sångerna på SRs hemsida och som jag kan tyda det är låtarna lite bättre än vad jag först vågat hoppats på. Elin Lanto låter i och för sig riktigt hemsk men det kan vara inspelningen som har förvrängt hennes röst för jag kan inte minnas att hon brukar låta på detta hemska vis. Andersson & Gibson samt Sofia låter helt okej medan jag redan hunnit glömma hur Tommy Nilssons låt lät. Sofia gjorde nog förresten ett misstag när hon tog bort all den grekiska texten till sin sång. Anna Book låter som vanligt och kan gå långt på sin charm medan Uno och Irma låter lite småtrista. AddisBlackWiddow har en ganska schysst sång (gillar verkligen av tjejernas röster), men enligt tidningarna har de svårt med tonerna och nervösitet vilket tillsammans med deras moderna stil antagligen kommer ge dem en bottenplacering. Lyssnade på Andersson & Gibson en gång till och den sången kan faktiskt skrälla. Riktigt härlig som får en att sväva iväg i små mjuka moln. Även Andreas har en härlig låt med mycket sväng som jag tror han kommer hantera strålande. Kan bli farlig!

Så hur tycker jag att det här borde sluta? Nästan omöjligt att säga på att bara ha hört sångerna i dålig kvalité och utan att se själva uppträdandet, men jag ger det ett försök så återkommer jag ikväll och ger en mer uppdaterad version om vad jag egentligen tycker.

1. Andreas Lundstedt
2. Andersson & Gibsson
3. Addis Black Widow (gissar att min åsikt kommer bli mer negativ efter att ha sett dem live)
4. Elin Lanto
5. Tommy Nilsson
6. Uno & Irma
7. Sofia
8. Anna Book (ledsen Anna, men traditionell schlager ger mig kalla kårar)

Inga kommentarer: