torsdag 22 februari 2007

Tomtejävel!

Kom att tänka på den klockrena komedin "Tomten är far till alla barnen" och därav titeln på det här inlägget.
Idag har varit en hemsk dag. Det började egentligen redan igår då snön började ta vid med hård vind och mamma fastnade med bilen på väg hem från jobbet. Efter ett tag lyckades hon komma loss och fick idag reda på att dem efter henne inte hade haft samma tur utan hade fått stå kvar där till midnatt!
Satt upp i natt till lite över ett då jag spelade in mina två timmars tv-sändning till tentan. Blev Update, Ncis, Sex and the City och lite CityAkuten. Var mycket mer krävande än vad jag trott att anteckna ner lite funderingar kring reklamerna då de var så korta och många att jag knappt hann skriva ner namnet på produkten innan det var dags för nästa. Lär få se det igen, men frågan är bara när.

Idag gick jag upp lite innan sex för att bege mig till skolan men då det var full snöstorm blev det till att slå på tv-nyheterna, lokalradion och internet på en och samma gång. Fick reda på att all kollektibtraffik var inställd och att privatpersoner varnades för att bege sig ut på gatorna. Då kollektivtraffiken skulle komma med nya beslut om de skulle börja köra satt jag uppe i ett par timmar innan det stod helt klart att jag inte skulle kunna ta mig till skolan. Gick då och lade mig bara för att snart igen bli uppdragen av mamma som hade försökt köra till jobbet (hon hade tyckt att vädert blivit lite bättre), men hade fastnat all den snö som var på vår gata. Det blev för mig att slänga på mig lite kläder och sedan kräla runt på alla fyra och försöka få bort all snö som var packad under bilen. Tog ett bra tag så sedan var det bara att huttrandes slänga av sig alla genomvåta och iskalla kläder och hoppa in i duschen. Det kändes som att det brann i bena när vattnet (som ändå var rätt kallt) kom på dem.
När vi fått upp mammas bil på uppfarten hade vi förresten sett att det läckte någon gul/grön vätska från bilen och nu ojade sig mamma över det vilket naturligtvis gjorde att jag också började oja mig. Pappa som inte lyckats ta sig hem från jobbet efter att ha jobbat natt utan istället fick stanna hos sin farbror i Fjälkinge, ringde flera gånger och ville veta vilka vägar man kunde ta sig fram på enligt vägverkets hemsida. Tillslut lyckades han ta sig hem och fick då kolla upp vad på bilen det var som vätskan kommit ifrån. Konstigt nog var det inget som nu läckte, men det saknades lite kylarvätska så på något sätt måste den ha läkt när bilen blev överansträngd när vi försökte få loss den från snön.

Mamma som nu behövde åka till affären (ansåg hon) tänkte att nu när en jeep hade kört på vårt område (plogen hade inte synts till) så kunde hon ta bilen och bara följa jeepens spår. Hon ville inte åka själv så jag fick följa med och det började bra, men för sent upptäckte vi att en av våra grannar kört fast lite längre ner på gatan så nu var vi tvugna att lyckas vända bilen och ta andra hållet. Med hjälp av grannen uppfart lyckades vändningen, men sedan stod vi still. Mamma hade hamnat utanför jeepens spår och bilen satt fast igen. Fick hämta pappa så fick han och jag återigen skotta loss bilen så att jag och mamma äntligen kunde ta oss till affären och hem igen.
Tenta-pluggandet som jag borde ha prioriterat har det inte blivit mycket av och nu varnas det för att ett nytt oväder ska komma in under natten så det blir till att hålla tummarna på att man kan ta sig till skolan och Jessicas fest imorgon!
Hittade en härlig bild från min avskedsfest med jobbet i Dublin. Det är italienska Paola, irländska Bronacha och lilla jag på bilden. :)

Inga kommentarer: