lördag 24 februari 2007

Deltävling 4, Skrällen

Som jag hade föranat så var det här verkligen det bästa startfältet av alla! Inte en enda kalkon, nä inte ens en gås. Visst fanns det sånger som jag kanske inte i första hand skulle lyssna på, men ingen var jätte hemsk och därmed var det också upplagt för en rejäl fight om finalplatserna.

Så här tycker jag, nu efter att ha hört och sett alla bidrag live, att det skulle ha gått:

1. Caroline af Ugglas - Vid de första tonerna kände jag en osäkerhet och sedan sopade af Uggla matten med den lilla tvekan. Det är så fantastiskt att en svensk mossprinsessa kan ha en sådan helt fantastisk röst! Jag är helt lyrisk, men samtidigt inte helt förvånad att det inte bar hela vägen. Man kan ju inte förvänta sig för mycket av det svenska folket som är så fast i det enkla, vana och traditionella i deras "schlager"-festival (hur många år är det nu som det faktiskt har hetat "Melodi"-festival och ändå hänger ni er fast i schlagern?).

2. Andreas Johnson - Hans feber kändes som bortblåst och jag trallade med för fullt i hans härliga sång. Det här var så bra så bra och det ska bli kul att få se Andreas tävla mot Sebastian. Även om jag gillar Sebastian är jag ganska säker på att han får dela plats under mattan med min tidiga tvekan mot af Uggla.

3. After Dark - Buskis humor som regerar! Vet egentligen inte om den här sången håller i längden, men just nu ger den mig ett stort leende medan mamma rynkar på näsan och tycker att det är över gränsen för vad som är ok.

4. Sarah Dawn Finer - Det var en mäktig och vacker ballad, men inte fan (om ni ursäktar uttrycket) trodde jag att den skulle gå till final! Sarahs ärliga chock och överraskning över finalplatsen gjorde emellertid att ingen i min familj kunde sura. Känner att det var en liten askungesaga på nytt, men vem av askungarna vinner prinsen? Lärarinnan eller sångpedagogen?

5. Emilè Azar - En riktig förvåning då jag trodde att hans nerver skulle ta honom, men förutom en viss osäkerhet med kamerorna lät sången nästan bättre än på den förinspelade versionen.

6. Magnus Uggla - Det blev aldrig det lyftet som jag hade förväntat mig att det skulle bli live. Visst är det kul att Magnus som 52 åring (är han väl?) fortfarande ser ut som en liten busunge, men sången var inte överkul och även om han nog hade kommit högre upp i alla de andra deltävlingarna får han nöja sig med en 6e plats i det här starka startfältet.

7. Sanna Nielsen - Hon kan sjunga och visst svänger det, men schlager/dansbandsvibben är för stark och likaså försöket att härma Carola (som jag avskyr!). Inavelsborna på listerlandet och bromöllaborna jublar, själv drar jag en djup suck men väljer att gå vidare utan att bry mig något nämnvärt.

8. Verona - Barbie såg så nervös ut att jag nästan höll på att känna sympati för henne, men sedan hörde jag att sången lät värre än den förinspelade version jag hört tidigare och dessutom känns låten så enormt mycket som flygchater-musik till grisfesten på Mallorca. Nej tack!


Finalen i Globen känns enormt spännande, men under andra chansen får ni klara er utan mina kommentarer för då är jag upptagen med heta politiska diskussioner och omröstningar nere i Malmö.

Inga kommentarer: