lördag 3 februari 2007

Fel låtar vann

Då var första delfinalen av melodifestivalen avklarad och jag kan konstatera två saker: Fel låtar vann och jag hade rättså fel i mitt förra inlägg där jag listade i vilken ordning jag tyckte låtarna skulle placera sig.

Efter att ha sett alla låtar live är det väldigt svårt att sätta upp dem i en konkret lista då många var jämlika, men jag ger det ett försök.

1. Andreas Lundstedt - Om han kunnat dansa mindre sliskigt hade det här varit en självklarare 1a, men nu är det istället en väldig tveksam som är helt baserad på att låten och inget på framträdandet.

2. Andersson & Gibson - Otroligt härlig låt som visserligen nog aldrig skulle haft en chans i Eurovision.

3. Uno & Irma - De kan verkligen sjunga och låten var helt okej. Dock samma som ovan att den nog inte skulle haft en chans i Eurovision.

4. Elin Lanto - Bättre än när jag hörde den över nätet, men hennes sångröst är fortfarande inte helt 100.

5. Anna Book - Jag är som tidigare nämnt inte särskilt förtjust i traditionell schlager, men Anna verkar ha en så fantastisk personlighet som strålar ut genom tv:n att inte ens jag kan vara riktigt sur över att hon gick till final.

6. Sofia - Tam, intetsägande och allmänt trist.

7. Tommy Nilsson - Trist, trist och så enormt trist! Okej att han har en hyfsad röst, men ack vilken trist sång det var han sjöng! (Kunde han inte ha sjungit reklamlåten för öl istället?)

8. Addis Black Widdow - Jag hade misstänkt det och mycket riktigt blev Addis veckans kalkon. Rösterna bar inte för 5 öre och vad hjälper då en riktigt hyfsad melodi?

Visst vann fel låtar, men samtidigt känne rjag mig inte särskilt upprörd för sanningen är att ingen av veckans åtta sånger hör hemma i den stora Eurovision Song Contest. Skillnad blir det nästa vecka när The Ark är med. Längtar redan!

2 kommentarer:

Larry Lindbaum sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.
Larry Lindbaum sa...

Wow. Imponerad av din kvicka uppdatering.
Fan, melodifestivalen var ju för en kvart sedan..
Roliga kommentarer av bidragen :)


P.S. Rätt låt vann! Tommy Nilsson var bäst.