lördag 10 februari 2007

Melodifestivalen del 2

Helt fantastiskt! Rätt låtar vann och åtminstone den ena som kom till andra chansen var rätt (den andra borde ha kommit sist).

Precis som jag hade hoppats blev deltävling 2 mycket bättre än förra veckan, men inte hade jag vågat hoppats att den skulle kunna bli så hära bra! Så här tycker jag att det skulle ha gått (placering 4-6 kan tas med en nypa salt då de hade kunnat variera sinsemellan):

1. The Ark - Det är inte en av bandets bästa sånger, men absolut Melodifestivalens kanske bästa låt någonsin! Ola Salo och hans pojkar äger scenen och jag blev än mer motiverad till att jag måste åka på Peace and love-festivalen där de ska spela i sommar.

2. Marie Lindberg - Helt ärligt förstörde hennes nervösitet lite, men vem älskar inte en askungesaga? Speciellt i melodifestivalen där hälften av de medverkade har varit med 10 gånger. Väldigt söt sång, mysig och när hon fick kontroll över rösten var det inget som kunde hindra henne. Go Askungen!

3. Jimmy Jansson - Tidningarna har rätt i att det är dagispop, men plötsligt kände jag mig som en liten kavat på 5 år som ville upp och hoppa tillsammans med Jansson och glömma alla världens problem. Grabben har utsrålning och han har rösten, sedan skulle kanske jag föredra engelska och mer rock/pop liknande det han gjorde med The Poets innan Bert Karlsson kom in och bestämde.

4. Cosmo4 - Nu blev det svårt, men det får bli tjejgruppen som vinner. Verserna var inte så värst bra, låten var rätt opersonlig, men refrängen svängde och strålade.

5. Thuresson & Rydé - Satt länge och kunde inte bestämma mig. Det var en fin och mysig sång, men det som gör mig osäker är Rydés röst. Ibland är den helt perfekt med Svantes, men ibland skar det till i öronen och jag undrar om hon inte hade gjort sig bättre som en nedtonad körsångerska med en fin stämma.

6. Regina Lund - Var en ganska schysst sång, men jag har lite svårt för Reginas röst i vissa lägen. Den här placeringen hade kunnat bli högre om jag hade fått lyssna på sången fler gånger och därmed kunnat bestämma mig för om hennes röst håller eller inte.

7. Lustans Lakejer - Är inte så mycket för gamla gubbar som sjunger synt. Ibland svängde det till men jag ställer mig nog ganska likgiltig till sången ändå.

8. Jessica - Med sitt vackra ansikte lyckas hon få mig att ignorera den gräsliga tröjan, men sången hör jag fortfarande. Visst kan hon sjunga och i vissa lägen påminner hon om Carola, men precis som jag avskyr Carola så avskyr jag den här sortens pop/dansband-schlager.

Inga kommentarer: