lördag 24 februari 2007

Fest i Genarp & Inför Melodifestivalen

Festen hos Jessica blev äntligen av igår, vi blev 8 personer och borde ha varit fler men kunde ha blivit färre så man får vara nöjd med att vi åtta åtminstone hittade ut till lilla Genarp.


Har nu lyckats ta mig hem till Åhus igen och hade sådan tur med tåg och bussar att allt flöt på i en tät följd efter varandra så jag slapp alla jobbiga väntetider ute i kylan. Ska sätta mig ner med tentan, men får enorm ångest så fort jag tänker på den. Sitter istället och lyssnar på låtarna till kvällens melodifestival och det känns nästan som att det här kommer vara det bästa startfältet. Tänkte göra lite som jag gjorde med första deltävlingen och ge lite tips om hur jag tycker det borde gå utifrån de välproducerade sångerna som svt har lagt ut. (Deras liveframträdande lär troligen förändra en del av placeringarna, men det tar vi ikväll)
1. Caroline af Ugglas - Hennes framträdande brukar vara väldigt speciella så om det blir för knäppt kanske det här betyget sjunker, men jag brukar inte ha något emot det orginella så istället hoppas jag bara att hennes röst håller då hon tydligen har sjungit i en lägre tonart på alla repen.
2. Andreas Johnson - Underbar sång som för ens tankar tillbaka i tiden. Trallvänlig och tvingar fram ett leende på min läppar trots tenta-ångesten. Tydligen har Andreas dock inte mått så bra, men så brukar å andra sidan tidningarna alltid skriva så jag håller tummarna att hälsan är på topp ikväll för då kommer jag sitta bänkad vid tv:n och tralla med.
3. After Dark - Haha, det här kallar jag humor. När titeln Åh, när ni... sjungs låter det precis som att de sjunger "onani" vilket sången även rätt tydligt syftar på när vackra Christer sjunger om olika kändisar som använder sina händer till... ja vad får ni lista ut själva. Haha, det här är buskis på högsta nivå!
4. Sarah Dawn Finer - Riktigt fin ballad som i första meningen dock alltid lyckas lura mig att det är en helt annan sång som jag har råkat sätta på (I Can See It In Your Eyes av Gil Ofarim) då det är samma melodi och samma ord, men sedan går det ett annat håll och Sarah står på egna stadiga ben som nog kan ta henne långt.
5. Magnus Uggla - Här blir det riktigt svårt. När jag var liten var Uggla en av mina stora favoriter men efter det har han bara gjort mig allt mer besviken då han lämnat de sylvassa texterna till förmån för ytliga poppistexter som alla bönner älskar. Men Ugglas är ändå alltid Uggla och han har ju en schysst röst. Kanske är det mina barndomskänslor som sitter kvar som även väger in och ger honom en 5e placering trots att låten inte är något speciellt. Hm, mycket tveksam placering...
6. Emilé Azar - Härlig sång som har en strålande refräng, men som förstörs lite av hans lite smått mjukt gnälliga (hm, inte rätt ord men kommer inte på något bättre för att beskriva den) röst i verserna.
7. Verona - Blonderad silikonbimbo som låter som Paradisio men med en svagare låt än hennes Bailando. Italienska är ett fint språk, men har lite svårt för bäbisrösten.
8. Sanna Nielsen - Tyvärr lokalpatriotism må göra alla Bromölla- och Sölvesborgsbor galna i Sanna, men mig biter det inte på utan istället konstaterar jag hur tragiskt det är när en tjej som är lika gammal som mig har ägnat sitt liv åt att sjunga riktigt hemsk gammeldags schlager-dansbands musik. När jag då dessutom känner till vilken stöddig och hemsk tjej Sanna är kan det här inte bli annat än kvällens hatlåt nr 1. Enda pluset är att tjejen ändå trots allt kan sjunga.
Som sagt enormt starkt startfält och ju mer jag lyssnar på låtarna ju mer osäker blir jag på de olika placeringarna. Joplin-Ugglan, Johnson och buskis After Dark är dock de jag helst vill se slåss om finalplatserna och då jag tror att Svensson-människor och schlagernördar kommer ha svårt att inse det strålande hos af Uggla så håller jag tummarna för Christer och Andreas.



Inga kommentarer: