söndag 13 september 2009

Sanningens ord

Oki, tid att lägga korten på bordet om det jag har hintat om tidigare. Efter en längre tids funderingar som tillslut ledde till handling i slutet av förra året så har nu resultatet blivit att den 8 oktober ska jag läggas in på Kristianstads centralsjukhus för en Gastric bypass-operation (GBP). Dvs en operation där nästan hela magsäcken kopplas bort så att man inte kan äta mer än ytterst små portier och skulle man äta fel så får man s.k. "dumpningar" då man mår djävulskt illa, kallsvettas och lite annat otrevligt. Man blir även mätt väldigt snabbt och bör ej dricka till maten då det bl.a. försvårar näringsupptaget. Just näringsbrist är en av de vanligaste biverkningarna av en GBP. Resten av ens liv måste man därför äta kosttillskott i form av olika vitaminer, mineraler och järn.

GBP görs numera med titthålskirurgi vilket innebär att med små instrument så sköts hela operationen genom 4 små hål istället för att öppna upp hela magen. Det innebär att riskerna blir avsevärt mindre och att patienten även tillfrisknar snabbare. Det kan fortfarande uppstå vissa komplikationer men risken för dödsfall är enbart ca 0.17 %. Den läkare som jag ska opereras av är väldigt känd för sin skicklighet och av de 3000 GBP som har har gjort så har ingen dött hittills.

Så varför ska jag då göra den här operationen? Sedan jag gick på dagis har jag alltid tampats med övervikt som för varje bantningsförsök enbart blir värre och värre. Jag tillhör det 98% av kraftigt överviktiga som jojjobantar, dvs att jag kan kämpa på och gå ner i vikt, men efter ett tag går jag upp allt igen och lite till. Enligt vetenskapliga studier är det enbart ca 2 % som under en 5års period lyckas behålla sin viktnergång.

Med en kraftig övervikt finns många risker. Man får mycket lättare diabetes, knä- och ledproblem, depressioner, sömnproblem och ens livslängd blir ca 17 år kortare än de utan övervikt.

Då de risker som kraftig övervikt innebär är långt mycket mer allvarliga än de som en GBP medför så har jag därför bestämt för att det inte längre finns någon annan utväg. Jag har provat på alla möjliga sorters bantningsmetoder, jag har tagit receptbelagda mediciner och jag har provat träning, men inget har haft en långvarig funktion.

Den 8 oktober klockan 11 lägger jag därför in mig själv på sjukhuset och jag kommer naturligtvis hålla alla uppdaterade om vad som händer. Redan på onsdag ska jag börja med att enbart äta flytande dietkost och det ska jag sedan utan några undantag fortsätta med i de 3 veckorna som är kvar tills operationen.

6 kommentarer:

Dizzy/Stumpan84 sa...

Ja då har man fått adressen till din blogg! Du... nu e du lika töntig som alla oss andra ;) hihi Kram

Anonym sa...

Jag tycker du är modig.. tror på dig. Det kommer kanon.. så länge du tror på dig själv! Ska bli spännande.. då kan man inte direkt baka kanelbullar o komma o ge dig i tröst ; )

Lojsie sa...

Tack Sofia, kanelbullarna får du nog byta ut till näringsdryck och vitaminpiller.

Larry Lindbaum sa...

Modigt beslut! Det kommer nog gå finemang.

j sa...

det kommer gå jättebra, lisa!

Unknown sa...

HEJ LOJSIE
Detta kommer du fixa galant!
jag kan bara säga att detta är det bästa jag gjort i hela mitt liv för utom alla mina barn =)
kommer att följa din viktresa med spänning...n¨r detär din tur har jag nästan varit OP:ad i 1 månad =)
Hur går det med shakerna?? vilken sort använder du?? Jag körde med Modifast speciellt deras kaffe ISKALL med isbitar i mm mm gottit!!

http://blogg.familjen-ahlgren.se

LYCKA TILL