fredag 19 oktober 2007

En dag hos familjen Kronfågel

Dagen började med (som jag tidigare har beskrivit) att jag gick upp tidigt för att få tag på biljetter till melodifestivalen. Efter mycket kaos, men kort tid kom jag fram till ticnet i telefonen men då (1 minut efter att biljetterna släppts!) var nästan alla slutsålda och vi kunde bara få splittrade platser långt bort i från scenen. Jag bokade men vi har bestämt oss att dessa platser är knappast värda nästan 1500 kr när vi kan sitta tillsammans i en bekväm soffa med god mat och dryck för noll kronor.

Jag och pappa körde sedan till bilhandlaren i Vä där pappa skulle visa mig en Kia bil som han fått upp ögonen för. Jag som i vanliga fall inte är det minsta intresserad av bilar blev genast kär! Den var väldigt retro och hade allt man kunde tänka sig. Billig var den också! Då både jag och pappa kärade ner oss i den blev det plötsligt ett impulsköp vilket mamma fick spader över när pappa glatt ringde henne och berättade. Medan vi stod på ÖB skällde mamma ut pappa i telefonen så att alla inom en milsomkrets vände sig om och stirrade. Utöver att pappa hade köpt en bil utan att rådfråga henne var mamma nog mest arg över att han köpt en bil som främst skulle vara hans (hon fick en ny bil för 2,5 år sedan!) och dessutom var den inte av något kändare märke än Kia (mamma är märkesbög). Efter mycket om och men (samt efter att jag köpt 6 filmer för 15kr/st) samlades hela hönsgården och vi åkte runt till olika bilhandlare. Mamma hade fått för sig att man kunde få en saab i samma årsmodell för samma pris som Kian (hon hade fel på ungefär 100 000 kr). På Toyota (stavas det så?) berättade försäljaren att den Kian vi undrade över var en lyxbil som inte såldes längre i Sverige då folk inte var berädda att betala de 350 000 kronorna som den kostar som ny (vi hade köpt våran som var registrerade i början av 2007 för 170 000 (den var av årsmodell 2005, men inte använd förrens 2007)). Slutligen bar det iväg till Vä där vi lyckades tvinga in mamma i bilen så att hon kunde provåka. Under hela körtiden klagade hon på det ena och det andra så slutligen satt vi 200 meter bort från bilaffären och krävde ett svar av henne om vi skulle riva kontraktet eller behålla. Hon vägrade ge oss nåt svar och tillslut var vi tvugna att köra tillbaka. Jag visste att Hönan i hönsgården nu skulle bli extremt jobbig och pinsam i affären så jag tog pappas gamla bil och körde hem. Efter 1,5 h ringer pappa och säger att de köpte Kian.

Hemma har jag undertiden fått reda på att jag lyckats få mitt första VG5 och är överlycklig. När pappa sedan ber mig sätta på riset mätte jag antagligen fel på vatten och salt för dte blev helt misslyckat. Fettet i stekpannan glömmer jag bort tills det börjar lukta bränt och när maten väl är klar visar det sig att allt var otroligt smaklöst hur mycket salt och peppar vi än tog på det.

Det började bli lugnare nu på kvällen när mamma helt plötsligt börjar skrika. Det visar sig då att dte har blivit stopp i avloppet och allt badvatten från badkaret hon legat i nu fyllde hela toalettgolvet upp till listerna! Mamma går och sätter sig vid datorn medan jag och pappa sliter häcken av oss för att få undan vattnet och få loss all skit i avloppet (vilket inkluderade en hel del kaninlortar som funnits kvar sedan vi hade kaniner för 3-5 år sedan...)

Nu är klockan lite över tolv och jag är dödstrött. Imorgon ska vi hämta bilen och sedan köra till Lund varav vi ska ta med min nyköpta cykel, dvs den som mamma har haft i några år utan att röra! Jag fick köpa den för 1 500kr vilket jag antar är okej i och med att den nog som ny kostade runt 4 000kr. Men sen tycker jag samtidigt att jag borde ha fått den billigare då mamma trots allt aldrig använder den och vi är familj...

Hoppas morgondagen blir lugnare än den här

2 kommentarer:

Jexxie sa...

Tuppar, hönor och kycklingar på äventyr. Dock är det trevligare med roliga äventyr....är detta något man kan skratta åt senare...antagligen, men jag hade dött om jag varit du

Larry Lindbaum sa...

haha, vilket kaos!