fredag 7 september 2007

Kommer saknaden att infinna sig?

Jag har varit på en begravning i hela mitt liv. Jag var väldigt liten och den som hade dött var min gammelfarmor som jag tyckte enormt mycket om. Det enda jag dock kommer ihåg från själva begravningen var att jag var konfunderad över att min farfar satt och grät. Den stora rejäla karln satt och hulkade högt.

På fredag ska jag på begravning igen. Den här gången är det min farfar som ska begravas. Kommer det vara någon som gråter högt då? Hans bröder och min farmor kanske, men hur kommer alla andra känna? Hur kommer det kännas för min pappa som nog spenderat mer tid med sin farbror än med sin far? Hur kommer min farbror känna som själv gick till socialen och bad om att bli omhändertagen? Hur kommer jag känna som aldrig vant mig vid att kalla Axel för farfar?

Inga kommentarer: