tisdag 9 juni 2009

studentfirande

trodde att det här skulle bli ett år då det inte blev något studentfirande, men nu har jag plötsligt blivit bjuden på tre olika. Tyvärr råkar dock två sammanfalla med den dag då jag ska till liseberg, men det blir åtminstone ett studentfirande hemma hos familjen Hansson. Klänningen är framplockad och strumpbyxor inköpta. Måste bara ta fram strykjärnet (om det finns något i den här korridoren) och lägga på lite smink.

Igår var jag förresten och skrev journalistprovet i Gbg. Ett av delproven var att titta på en bild och skriva en text utifrån ens reflektioner utav den. Förra gången var det här den del som jag var mest stolt över, men den här gången fick jag totalt hjärnstillestånd. Bilden föreställde två politiker eller liknande som stod i talarstolar. Jag som har så mycket politiska åsikter och är uppvuxen inom en politisk miljö borde haft det enkelt att skriva en text, men det blev precis tvärtom. Jag ville inte avslöja min politiska åsikter då det kanske kunde förstöra för mig och jag kunde inte heller skriva någon bra debbattartikel om hur viktig politik är. Då skulle jag ha behövt mer bakgrundsmaterial som jag kunde luta mig mot. Istället blev det att jag skrev en trist text om politik inte behöver vara tråkigt och bara till för vita män från medelklassen.

Nästa delprov bestod av en text skriven av en diplomatfru. Flera bokstäver saknades och skulle fyllas i. Något som låter enkelt, men som är väldigt svårt när det kan vara hela ord och flera ord i rad som saknas. När det dessutom är en komplicerad text blev det inte enklare.

Efter de två först delproven var jag nära på att geupp, men sedan började det kännas lite bättre och till min förvåning upptäckte jag att det test som jag tyckte var svårast förra gången, faktiskt var det jag tyckte kändes bäst. Det var samhällsprovet som är så svårt att ingen någonsin har fått alla rätt. Det var i och för sig en hel del frågor jag inte kunde svaret på, men det kändes ändå som att det gick ganska bra. Vi får se.

På torsdag är det min tur att gå på intervju för journalistutb i Lund. Nervös och har rejäl ångest, men får hoppas på det bäst.

Inga kommentarer: