torsdag 4 juni 2009

EU-valet

Olika kandidater till eu-valet syns olika mycket i media. Det faller sig naturligt att de stora riksdagspartierna syns mest, men även andra demokratiska partier både få en chans synas (därmed sagt att jag inte vill ge sverige demokraterna någon PR då de är ett parti som vilar på en diskriminerande och odemokratisk grund). Idag var jag och röstade på biblioteket. Först kunde jag bara se vallappar för riksdagspartierna, men efter att ha stått där lite ilsket såg jag att på en pall nedanför det bordet låg även lappar från Piratpartiet, Feministiskt Initiativ, Sverigedemokraterna och ett parti som jag aldrig hade hört talats om men som lät som ett parti på vänsterskalan.

Nu hemma gick jag upp på internet för att se vad det var för parti, men kom på mig själv med att redan ha glömt namnet. De hette något med "Arbetar...". Istället för att kunna slå upp dem kom jag istället in på en intervju med Gudrun Schyman som är första namn på Feministiskt initiativs lista:

Vilken enskild fråga brinner du speciellt för?
– För mig är det viktigt att se sammanhangen. Rätten till fri abort, rätten till arbete och lika lön, rätten att slippa det omfattande patriarkala våldet – mäns våld mot kvinnor, våld i hederns namn och könsstympning – är alla frågor som är grundläggande. Att klimatsmarta samhällslösningar kräver jämställdhet är också centralt. Jämställdhet, jobben och jorden, skulle man kunna säga. Sist men inte minst: Håll påven borta från politiken!

Vilket är det viktigaste skälet till att du bör väljas in i Europaparlamentet?
– Jag har en gedigen kunskap om samhället efter tjugo år som socialarbetare. Efter nästan lika lång tid i riksdagen – varav tio år som partiledare – har jag stor erfarenhet av parlamentariskt arbete. Jag behärskar opinionsarbetets alla konster. Eftersom jag har blivit både klok och smart genom åren räds jag numera ingen och imponeras inte heller av farbröder med makt. Jag vet ju varför de har den.

Inga kommentarer: