fredag 21 mars 2008

Firandet av Pesach



Idag har jag och min familj firat Pesach (judisk påsk). Jag hade gjort mycket av maten, ink matzah-bollar som inte blev så lyckade då vi inte lyckades få tag på det speciella judiska mjölet som man skulle använda. Jag gjorde även vanligt matzahbröd igår kväll, men som under natten hade blivit mjuka (ska vara hårda som knäcke). Sedan ordnade jag till marorna (bittra örter) och Potatis kugel som är som en potatisgratäng på kosher vis (dvs utan mjölkprodukter). Det blev lite mer lyckat även om det sved som bara den i mina ögon när jag rev pepparroten (marorna). Pga stressen hjälpte mamma mig med Charoset som är som en äppelröra med nötter och kanel. Malin gjorde lammfrikadeler och vi slängde in kycklingen i ugnen. Till efterrätt blev det Pepparkakspaj med laktosfri glass.

När Håkan och Linda kom började sedan, så som seden bjuder, berättelsen om varför vi firar Pesach och välsignelser över maten.


Tillslut satt vi där alla med fullproppade magar och då var det dags för Afikoman, dvs att familjens barn letar efter en bit av det osyrade brödet (matzahbrödet) som familjefadern har gömt. Min bror lyckades hitta det och fick därför en strut med drageägg som belöning.

Nu när Håkan och Linda har åkt hem och pappa har åkt till jobbet känner jag verkligen med judarna i de plågor de fick utstå i Egyptien och på färden därifrån. Är enormt trött efter all matlagning men samtidigt tacksam för den mat vi faktiskt lyckats ordna.


Även Isaac tyckte att det var en trevlig men ansträngande dag

3 kommentarer:

Jexxie sa...

på vilket sätt ser det ut som ett dike? det är ju tio meter djupt på sina ställen?!

Mary sa...

Trevligt att ni försöker fira Pessach, men den infaller faktiskt imorgon den 19 april iår så det är bara att börja förbera allt en gg till! Föresten innehåller pepparkakor "mjöl" och är inte kosher om ni inte använt "matzemjöl".
Hag Pessach Sameach!

Mary sa...

Trevligt att ni försöker fira Pessach, men den infaller faktiskt imorgon den 19 april iår så det är bara att börja förbera allt en gg till! Föresten innehåller pepparkakor "mjöl" och är inte kosher om ni inte använt "matzemjöl".
Hag Pessach Sameach!