lördag 9 februari 2008

Melodifestivalen, deltävling 1

Herre Jävlar! Vad ska man säga?

För att börja lite sammanfattande så var det en jämn första deltävling där det fanns en grupp av helt okej sånger och en grupp med sånger som jag klarat mig utan. Det fanns inte direkt några sånger som jag vid första anblick började älska och inte heller några som jag började hata.

Att Sjögren gick till final var en riktig skräll som jag inte riktigt vet hur jag ska hantera...

Så som jag tycker att sångerna skulle ha placerats är följande:

1. Amy Diamond: Bra låt och framträdande. En proffsig energikick vars lilla minus möjligtvis är att Amy borde haft en något mognare röst.

2. E-Type & Poodles: Här blev det genast svårt att bestämma vem som skulle komma tvåa, men jag lät mig påverkas av min förkärlek till E-Type och pudlarna och titta därför bort lite ifrån att det var en lite väl tam låt. Den kändes som en kompromiss mellan de musikstilar de olika artisterna sysslar med istället för att satsa fullt ut och bli så strålande det hade kunnat bli!

3. Suzzie Tapper: Vacker och känslosam röst. Hela uppträdandet påminde lite om Eva Dahlgren och även samma småaktiga tristhet infann sig.

4. Brandur: Vacker sång, men som behöver mer karaktär. Blev lite för slätstruken.

5. Velvet / Michael Michailoff: Kan inte bestämma vem av dem som är bättre än den andra. Hade kanske hjälpt med flertalet genomlyssningar, men utifrån det lilla jag har hört och sett av dem har ingen någon speciell röst och både har okej ,men inte bättre, sånger.

7. Christer Sjögren: Så dåligt! Men samtidigt kan jag inte låta bli att dra på smilbanden och erkänna att det är en dålighet som ändå värmer lite.

8. Face 84: Sångerskans röst och texten på sången var ack så värdelöst! Melodin hade kunnat ligga till grund för en bättre sång vilket räddar det här numret från att bli en kalkon.

1 kommentar:

Larry Lindbaum sa...

Christer Sjögrens låt och framträdande var nog bland det mest bisarra jag sett i år. Jag tänkte: Det här kan väl ändå inte folk ringa och rösta på?! Men, jo...