fredag 15 februari 2008

inför Melodifestivalen 2

Jag borde egentligen plugga, men är så mycket annat som lockar eller stör mig. Smakprov från morgondagens melodifestival har släpps och jag försöker lyssna in mig på dem, är dock svårt när det bara är 1 minut av vardera sång. Man förlorar helhetskänslan.

Av det lilla jag har hört var det speciellt ett nummer som förvånade mig, nämligen Rongedals "Just a minute". Jag hade förväntat mig någon trist sång (då jag lite fördomsfullt gick efter de två brödernas flintskalliga utseende), men istället var det en up-tempo sång som påminde lite om Mika. Jag tror faktiskt att den kan gå riktigt långt!

Annars tycker jag att Lasse Lindh gör en fin sång som nog kommer dela svenska folket mellan om de tycker att den är trist eller om de tycker, som mig, att det är en väldigt mysig och vacker sång. Sanna Nielsen (som jag har väldigt svårt för då jag har sett henne ute på stan en hel del och hon ser så otroligt stoppig och självgod ut) har gjort valet att för första gången visa att hon faktiskt kan engelska och inte bara svenska. Sången är en ballad, som på de 48 sekunderna som man får höra på svts hemsida, som inte verkar lyfta utan snarare hålla sig på en seg nivå.

Då alla tidningar ger Carola och Andreas så enorm uppmärksamhet får väl inte jag vara sämre. Först av allt kan jag börja med försäkra alla om att jag under största delen av mitt liv har avskytt Carola, hennes musikstil och henne som person. Jag tål inte hennes religionstillhörighet (Livets Ord) där man anser att det är föräldrarnas fel om de får ett handikappat barn eller att homosexualitet är en av de största synderna man kan tänka sig (där Carola försöker visa sin "humana" sida genom att säga att det kan ju faktiskt botas med förbön). Andreas Johnson har jag gillat musikaliskt sedan han blev känd med Glorious för 10 år sedan, men att han nu går samman med Carola ser jag som något oförlåtligt. Han har sålt sin själ till djävulen och varför? För vara säker på att äntligen få en vinst i melodifestivalen!? Jag förstår att alla inte vill behöva vara politisk korrekta och så, men någonstans måste man dra gränsen och för mig är det en stor gräns att korsa när man som en stor artist väljer att gå samman med en förtryckande och diskriminerande satkärring som Carola. Andreas har förlorat alla respekt hos mig. När det kommer till sången vet jag inte riktigt vad jag ska säga. Det lilla man får höra visar att Carola och Andreas röster går bra ihop, men att låten däremot verkar vara lite trist. Sedan kommer nog svenska folket rösta på dem hur trist låten än må vara.

Svårt att säga vilka som går direkt till final och vilka som går till 2a Chansen, men jag gissar att dem det kommer stå mellan är: Carola & Andreas, Ola, Rongedal och Sanna Nielsen. Personligen hoppas jag på Lasse Lindh, men tror inte han har så stor chans.

1 kommentar:

Anna sa...

lisa är lika pepp inför varje deltävling märker jag. ;)
personligen hoppas jag lite att klezmerbander gör en skräll, men det kommer ALDRIG hända.
hoppas allt är på topp!
kram anna