tisdag 16 februari 2010

Jäkla privatisering!

För några dagar sedan skulle jag köpa nya vitaminer på apoteket vid clemenstorget. För att kunna hämta ut de jag har recept på fick jag vänta i en halv evighet då det nya företaget som har tagit över tyckte att det räckte med två långsamma apotekare när det var massvis av kunder. Sedan visade det sig att de hade slut på den sortens multivitamin som jag enligt min läkare ska använda. Jag passade även på att fråga om de hade något som kunde få stopp på mitt massiva håravfall. Förklarade om min operation och att läkarna hade sagt att håravfall är en vanlig biverkning. Svaret jag fick från apotekaren var om jag inte bara inbillade mig!

Idag gick jag inom apoteket mitt emot domkyrkan för att se om de hade mina multivitaminer. Visade sig att inte heller de hade dem. Jag frågade då om hon kunde se om de fanns inne på något annat apotek i lund eller malmö, men det kunde hon inte i och med att alla apotek nu ägs av olika företag och därför inte har någon gemensam databas.

Oki om högern nu så gärna vill sälja ut allt vi äger, men är det inte att gå lite väl långt när man privatiserar medicinhanteringen? Nu handlade det här bara om vitaminer för min del, men tänk om det hade varit en livsviktig hjärtmedicin? Snart kommer våra apotek att vara som det är i alla andra länder där det är privatiserat, dvs parfymerier där man får en astmaattack bara av att gå inom butiken och där det är viktigare "att" man säljer än "vad" man säljer!

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Lisa!
Vad sjukt det låter att dem inte hade dina mediciner o att dem inte kunde se om det fanns på fler ställen heller, ja tänk om det hade varit livsviktig hjärtmedicin men din medicin e väl viktig? Min medicin e väldigt viktig...

/Fia

Jexxie sa...

hade det varit livsviktig medicin hade de nog haft den eller varit snabbare med att fylla på. förstår dock vad du menar och jag håller med.