tisdag 26 maj 2009

Möte med biblioteksgruppen

Idag bar det iväg till Gamlegårdens bibliotek i Kristianstad. Då jag inte har varit där tidigare hade jag skrivit ut en vägbeskriving. Naturligtvis körde jag ändå lite fel, men lyckades tillslut hitta rätt. Själva bibliotekslokalen är kanske inte den vackraste man har sett, men personalen verkade trevlig. Vi som var på mötet var jag och Jan från Socialdemokraterna, de två bibliotekscheferna för Kristianstadkommun, två stycken från Medborgarkontoret, en kvinna som jag inte riktigt vet vad hennes uppgifter är samt chefen för Kultur och Fritidsförvaltningen. (även två stycken från högern var inbjudna, men kom inte).

Efter ett formellt hälsande slog vi oss ner i ett litet rum, serverade kaffe och började diskutera dagens ämnen. Då vi hade två stycken från medborgarkontoret hos oss så fick de berätta en hel del om sin nya satsning på Gamlegården. Sedan tidigare finns det ett Medborgarkontor på stadsbiblioteket i Krstd och en filial i Arkelstorp. Då det hittills främst har varit nysvenskar som använt sig av deras tjänster (som rör hjälp med byråkratiska saker samt lite annat) så tänkte man att det var bra att satsa på en filial på Gamlegården där majoriteten av befolkningen (tror jag) är just nysvenskar.

Vi fick även gå på en liten rundvisning och se där de höll på att bygga upp för medborgarkontoret i ena hörnan av biblioteket. Vårt möte fortsatte sedan med information om ett besök några hade gjort uppe i Sthlm där de bl.a. besökt ett privatiserat bibliotek. Slutligen pratade vi om lite problem och investeringar i Krstds bibliotek.

Inga kommentarer: