torsdag 14 maj 2009

Eurovision semifinaler

Efter en seg start på andra semin kom det slutligen en del bra låtar. Då jag lyssnat på de flesta låtarna i förväg hade jag ganska klart för mig vilka jag höll öronen lite extra öppna för. Därför blev jag extra mycket glatt förvånad när jag hörde Estland, en låt som jag nog bara lite hastigt hade lyssnat på en gång tidigare, och den blev en av mina favoriter. När jag hörde den smäckande etnosången kunde jag se ett Sagan om ringen-samhälle framför mig med älvor som dansar vid vattenfall.

Annars stod Norge på sig som en favorit även om det fortfarande saknas några procent för att den ska bli helt hundra. Jag gillade även Ukraina även om det är körsångerskorna som sköter sången.

Från första semin var det främst Finland och Bosnien som vann mitt hjärta, men vet inte hur dessa kommer klara sig när de ställs mot mina favoriter från den här 2a semin.

Ska bli intressant och spännande på lördag. Även om jag inte riktigt förstod hur Kroatien och Litauen kunde gå vidare. De lär bli de två sömnpillrena i finalen. Annars blir det nog en ganska bra final där även de 5 direktkvalificerade bidragen verkar lovande.

Förresten tyckte jag min vovve Isaac kommenterade Slovakiens skrikiga bidrag bäst: Han reste sig upp från sin sovplats och gick in i ett annat rum.

Inga kommentarer: