söndag 13 april 2008

Antagning

Hade fest i fredags. Var rädd att det skulle bli totalt misslyckat då det var väldigt många som inte kunde komma, men istället blev det enormt lyckat. Det blev dans, sång och djupa (fylle)samtal. Igår firade jag sedan min födelsedag med familjen. Min bror och hans flickvän dök inte upp, sa att deras bil hade gått i sönder men vet inte riktigt om man kan tro på det. Under natten tvingade jag sedan mig själv att vara vaken för att jag skulle hämta min syster från bussen när hon varit ute och festat. Hon kom dock aldrig då hon bestämt sig för att gå på efterfest...

Idag hade jag tänkt försöka plugga lite, men fastnade vid att kolla på statistiken över antagningen till olika journalistutbildningar. Både i VHS stora statistiska genomgång och Lunds egen står det att 33 stycken blev antagna till deras Journalistprogram och att det bara var 62 stycken som var behöriga som sökte. När vi för ett tag sedan var hos studievägledaren sa hon att de bara tog in 20 stycken och att det var 100-tals som sökte... Frågan är dock vad som menas med "behöriga". Det borde vara de som har de akademiska poängen som krävs, men i och med att det verkar vara ett alldeles för litet antal så kanske det är de som klarat sig igenom alla proven... Hm... Vilket är det? Ska man helt plötsligt börja få hopp om att kunna bli antagen?

Aja, jag har sökt det så vi får se vad som händer. Har även sökt journalistutbildningen i Gbg och Masterprogrammet för Journalistik på Mittuniversitetet. Jag är ju dock inställd på att jag inte kommer in utan istället åker till Australien.

Inga kommentarer: