lördag 10 januari 2009

Media behöver mer nyans

Då jag snart åker till Israel har jag naturligtvis följt olika medier i rapporteringen om den uppblossade konflikten i området. Något jag, efter att ha läst flertalet tidningar och tittat på olika tvkanalers nyheter, har upptäkt är att media än en gång är väldigt partiska och subjektiva i sin rapportering. Med hemska bilder över skadade barn och folk som skriker ut sin smärta för media ett smidigt propaganda krig mot Israel. Jag tycker att det lika hemskt som de flesta andra att dessa stakars oskyldiga barn ska behöva lida och jag är ytterst skeptisk till om Israel verkligen åtar sig största möjliga försiktighet i jakt på de militanta terroristerna i Hamas. Men jag tycker även att det är hemskt hur lite det har hörts om alla raketer Hamas har skjutit in i Israel under årens lopp. (att det är så få Israeliska dödsoffer beror på att det har pågått så länge att det blivit till en hemsk vardag att ta skydd i skyddsrummen när bomblarmet går). Jag tycker att det är lika hemskt att det är få medier som bryr sig om att nämna att det faktiskt var Hamas som bröt vapenvilan med Israel och kidnappade och dödade israeliska soldater.

Återigen gör inte det här att det är okej för israel att döda massa civila, men samtidigt är det folket i Gaza som genom demokratiskt val har röstat fram en terroristgrupp som flertalet gånger har sagt att deras mål är att utrota staten Israel och dess judiska befolkning. Det är även en majoritet av folket i Gaza som har lagt sin röst på Hamas trots, eller kanske just på grund av, att de är förespråkare till självmordsbombare som spränger civila skolbussar fulla med barn.

Jag har dock en viss förståelse över att många palestinier är blinda av hat och sorg för den situation de lever i och med de rabiata islamisternas propaganda är det naturligtvis lätt att lägga all skuld på Israel och se det som okej att döda deras civila. Återigen kan jag förstå, men det betyder absolut inte att jag håller med eller tycker att det är acceptabelt. Men man ska aldring ringakta propaganda och därför blir jag så arg och rädd när jag ser hur svensk media numera kör ett liknande propaganda krig. När svenska folket, långt ifrån konfliktens centrum, ser bilder på döda och lidande palestinier faller det naturligt att man ställer sig på deras sida helt och hållet. Men för att det inte ska växa upp samma hat i Sverige som hos de som röstar och stödjer Hamas, så krävs det en mer nyanserad skildring av konflikten där det framgår att allt är inte så lätt som att Palestinierna är de snälla offrena och Israel den elaka övermakten. Det här är en konflikt som har hållt på i över 50 år och om det hade varit så enkelt så hade den varit över för längesedan.

Imorgon när folk går ut på gatorna för att demonstrera mot kriget hade jag hoppats på att talen hade handlat om hur fred kan skapas i en komplicerad konflikt, men istället är jag rädd för att de flesta tal enbart kommer elda på hatet. Ett hat som är helt riktat mot Israel utan minsta eftertanke på allt det Hamas har ställt till med.

Jag kommer inte att åka till Israel och försvara deras angrepp mot Gazas befolkning, men jag kommer inte heller angripa Israel för att det inte längre sitter stilla och accepterar att Hamas skjuter raketer på deras folk var dag. Min högsta önskan är bara att så få oskyldiga ska dö som möjligt och att en fredsplan någon gång ska gå igenom där palestinierna har sin stat, israelerna sin och där de alla kan leva som goda grannar utan en ständig dimma av hat emellan sig.

Inga kommentarer: