onsdag 14 januari 2009

Bar'Am

Har nu fått reda på vilken kibbutz jag ska bo på i Israel. Blev Bar'Am (Baram) som ligger enbart 300m från libanesiska gränsen. Känns lite så lagom säkert... Okej att det är mest oroligheter vid Gaza, men är det några jag inte litar på så är det Libanon. Fördelen är att pga läget så lär de väl ha hög säkerhet med skyddsrum och bomblarm. Hm, man kanske borde öva upp konditionen så man snabbt kan springa till skyddsrumen vid behov.

För övrigt är Baram en ganska stor Kibbutz och en av de få kibbutzer som jag från början hade tänkt att jag inte ville hamna på. Den verkar så stor och opersonlig. Dessutom verkar många volontärer ha blivit utslängda därifrån (i och för sig pga att de misskött sig) och jag har för mig att det var på den kibbutzen som volontärerna inte får vara med och fira högtider tillsammans med de övriga medlemmarna. Nåja, vi får hoppas att jag har fått fel uppfattning om kibbutzen. Det ska åtminstone bli väldigt spännande. Kan inte fatta att jag åker om mindre än en vecka. Jisses, har så mycket jag måste hinna göra. Idag måste jag verkligen ta tag i städningen av rummet och ska nog börja packa så smått också. Kanske göra en gammal klassisk packningslista? Det gjorde jag alltid förr i tiden, men de senaste gångerna har jag varit för lat för det och istället tagit med mig alldeles för mycket.

Här under är ett flygfoto över Baram. Den ligger åtminstone i inte öknen som många andra. Just nu är det 16-19 grader där på dagen och 8-12 på kvällen. Det brukar emellertid kunna bli snö där på vintern så kanske att det kommer bli kallare. :(

Inga kommentarer: