lördag 3 januari 2009

Krigszon

"På grund av det försämrade säkerhetsläget kring Gaza avråder Utrikesdepartementet tills vidare från icke nödvändiga resor till Gazas närområde i Israel, upp till ett avstånd om 60 km från Gaza på grund av risk för raketangrepp."

"
Besökare avråds från resor till Västbanken och Gaza."

Det har under ett bra tag varit relativt lungt i Israel och Västbanken, men så började Hamas skicka raketer och Israel valde att svara med att döda hundratals palestinier (militära mål och oskyldiga som stått ivägen). Så nu lagom till att jag ska åka till området har konflikten blåst upp rejält och det kan bli problem och farligt för mig att besöka allt det jag hade velat. Vågar man t.ex. åka till Jerusalem som är delat israeliskt och palestinskt? Hur kommer det att gå med mina planer om att kunna åka inom åtminstone Västbanken för att se hur folket egentligen har det där? Och kommer jag att kunna åka till Betlehem som ligger på Västbanken? Hur kommer det att bli när jag ska landa med flyget? Jag tror att flygplatsen ligger inom dessa 60km som man ska hålla som avstånd. Och för att kunna ta sig till de södra delarna måste man köra förbi Gaza inom ett avstånd som är närmare än 60km...

Det här kommer nog bli en spännande resa. Jag vet fortfarande inte exakt vart jag kommer att hamna, men jag meddelar er så fort jag vet.

Inga kommentarer: