söndag 2 november 2008

Observation & reaktion

Som de flesta vet är jag inte den mest översociala människa i min korridor (rätt svårt att vara det då majoriteten av de andra i korridoren är galet översociala), men jag försöker umgås med de andra lite då och då. Oftast när jag ska laga lite mat och det är många som sitter i allrummet så blir jag dock som en mus som försöker märkas så lite som möjligt, men som inte kan låta bli att höra vad de andra pratar om. Under dessa tillfällen har jag lagt märket till något som kommit att irritera mig allt mer. Jag tycker inte att det finns någon helt igenom ond eller avskyvärd människa i korridoren, men det finns vissa som har en förmåga att säga en hel del olämpliga och nästan elaka saker om speciellt en annan person på våningen. Det kan vara småsaker och det kan vara värre saker och allt sägs bakom den här personens rygg. Jag vill egentligen säga till dem att sluta och börja tänka på vad de säger, men något hindrar mig. Kanske är det att jag är rädd att förlora min neutrala status eller så är det rädslan för att jag kanske inte är så neutral som jag har kämpat för att vara. Om de kan prata så mycket skit bakom den här andra personens rygg, vad är det som säger att de inte gör likadant bakom min rygg? Det hela känns väldigt mycket som att vi är tillbaka på grundskolan.

Inga kommentarer: