söndag 28 januari 2007

Lund eller Malmö?

Lund

Malmö

Jobbade på "censur" i fredags och "censur" under lördagen och söndagen. "Först censuren" är ju "min" avdelning, men jag har börjat märka hur jag känne rmig allt mer främmande till den. Det är kanske inte så hemskt om det nu blir till att byta jobb vid den kommande flytten. Visst känns dte skrämmande och det är just den delen som känns mest avskräckande för att flytta. Inte för att jag är rädd att jag inte skulle få ett annat jobb - är det något jag har självförtroende för så är det att jag enkelt kan få ett nytt jobb - men för att lämna alla de goa pensionärerna och tryggheten på "censur".



Det har blivit en liten konflikt om vart vi egentligen ska flytta, Lund eller Malmö? Jessica vill Lund då hon känner den staden bättre och det nära till skolan medan Karin vill ha Malmö då hon känner den staden bättre och då det är en mycket större stad än Lund och med mer att erbjuda. Själv står jag då någonstanns mitt emellan och kan se fördelar med både städerna. Vilken stad jag känner bäst bryr jag mig inte särskilt mycket om då man kommer lära känna dem. Jag hade aldrig satt min fot på Irland när jag flyttade till Dublin och se hur bra det gick! Vad de gäller storlek så är ju naturligtvis Malmö mycket större och det finns mer blandade människor där än Lunds akademiker. Just på den punkten känner jag mig lite skeptisk till Lund då jag hela mitt liv har bott vid en stad där alla är lika dana och i samma ålder, ska jag nu flytta till en annan stad där människorna inte ser ut och beter sig som i Kristianstad men däremot är som alla andra i Lund? Fast sedan har vi ju då Jessicas argument om att slippa pendla om vi bor i Lund, men jag kommer nog vara en hel del i Malmö ändå och dessutom tror jag att det är svårare att få jobb i Lund än i Malmö och det är nästan bättre att bo där man jobbar än där man studerar då det kan bli sena och mörka kvällar man ska ta sig hem ifrån jobbet.



Det viktigaste för mig just nu känns bara som att jag vill flytta snarast möjligast och sedan vill jag bo så centralt som möjligt.



Jag, Jessica och Karin ska diskutera alltihopa imorgon och jag hoppas att vi kommer överrens för annars är jag rädd att Karin flyttar till en etta i Malmö, Jessica till en etta i Lund och jag får bo kvar hemma hos föräldrarna i lilla Åhus och vänta med flytt till efter Australien. Fan, ni får inte svika mig nu Karin & Jessica! Brukar man inte säga att det viktigaste är att vi är tillsammans inte vart vi är? (ok, gäller kanske kärlekspar men tycker det passar bra in på vänner också!)




Inga kommentarer: