måndag 22 januari 2007

Hej allihopa!

Precis skaffat den här bloggen då jag vill kunna lägga in lite bilder tillsammans med mina texter. Är i provfas så vet inte hur mycket jag kommer skriva här i och med att jag skriver på helgon också (ni som inte känner mig där kan bara söka efter "StrongEnoughToBreak".

Idag har det var i fullbokad dag, som vanligt kan man nästan säga. Först upp tidigt och bege mig till tåget mot lund och föreläsning. Ny lärare med många teorier som antingen blev ältade eller alldeles för ytligt beskrivna. Efter lektionen lovade jag min klasskompisar Karin och Jessica att komma fram till om jag på allvar är beredd att flytta till lägenhet med dem i Malmö så fort vi får tag på nån lämplig. Satt och gjorde en budget sen och förföljs nu av djupa ångesttankar där jag inte riktigt vet hur jag ska göra. enligt min väldigt osäkra budget skulle jag behöva låna 2 500:- av CSN varje månad och dessutom jobba mer än vad jag gör nu (förutsätter att jag hittar ett jobb direkt i malmö eller lund). Då får jag inte heller möjlighet till att spara mer pengar till Australien och Frankrike trots att jag nog skulle behöva åtminstone 10 000:- till för att vara helt på det säkra. Ska försöka göra en för och en emot-lista, prata med lite olika folk och sedan får jag bestämma mig.

FÖR

Egen lägenhet
Dela med kompisar (vill ej bo helt själv)
Flytta till storstaden Malmö
Större uteliv
Många vänner och syskon i den södra regionen
Närmre till skolan

EMOT

Blir ekonomisk lidande
Har bekvämlighet hemma med mat och någon annan som tvättar (ok, jag är bortskämd)
Skulle bli tvingad att sluta mitt jobb som jag tycker mkt om
Kan vara svårt att få nytt jobb
Många vänner vid Krstd
Lämna Theia
Blir krånglit i sommar när jag har lovat att jobba på gamla jobbet
Inte möjlighet att köra bil så fritt som jag nu kan
Försvårar Australien-resa (hitta nån som tar över mitt rum för den tiden och sen lämnar tillbaka det till mig)

Ok, det är vad jag kommer på nu. Blev lite fler på emot-sidan, men sedan är de olika argumenten olika starka. Tror att det svåraste nog ligger i att jag helt enkelt har varit så inställd på att bo hemma tills jag börjar studera till att bli journalist för att jag är så anti CSN-lån.

Om nån som läser det här kommer på fler argument för eller emot så hör gärna av er! Vill dessutom gärna veta lite mer från er som bor i eget och studerar. Hur går er ekonomi ihop?

2 kommentarer:

Shitpit sa...

Du har helt glömt fördelen med att bli självständig och lära sig att ta hand om sig själv! ;) även om man bor hemma och anser sig vara självständig så är det inte riktigt samma sak. att behöva köpa egen mat, fixa hyran o räkningarna osv får en verkligen att mogna. kommer du ihåg dublin? :) Och det här med att låna 2500 från CSN, kan man göra det? jag trodde att det bara hade en fast summa som man antligen lånar eller inte. någon som vet?

Jexxie sa...

hej hej! ursäkta om jag komemr att låna din ide om för och emot på min blogg....kul annars att du också har skaffat en..man lär sig väldigt fort vad här finns...typ att man kan lägga upp bilder osv på själva sidan...men men...syns i övermorgon