fredag 26 april 2013

Volontärsutbildning

Igår var jag på utbildning för oss som ska vara volontärer på Eurovision song contest. Plötsligt insåg jag att det här är på riktigt. Jag kommer verkligen vara en del av världens största musiktävling!

Utbildningen började emellertid ganska obehagligt när räddningstjänsten skulle informera. Tjejen som höll i föredraget inledde då med att visa ett filmklipp från en hårdrockskonsert i USA. När det sprutar eld från scenen tar det plötsligt fyr i lokalen. Först tar det tid innan folk reagerar och när de väl gör det försöker alla tränga sig ut genom samma utgång vilket resulterar i att ingen kommer ut. Under tiden får vi se hur kort tid det handlar om innan hela huset är övertänt. Det var förfärligt att höra folket panik och skrik samtidigt som man såg den kraftiga röken och elden. Jag tror att tjejen från räddningstjänsten sa att över 100 personer dog i den branden.

Även om klippet var jobbigt att se så var det väldigt bra att vi fick se det. Om jag inte insåg det tidigare inser jag nu hur viktigt det är att vi volontärer vågar ta initiativ och vägleda massan om något händer.

Vi fick även utbildning i värdskap (ta allt med en klackspark!) och tips att läsa på om Malmö (kan man låna en guidebok om staden?).

Idag skulle min teamledare skicka ut schema och mer info om mina arbetsuppgifter, men redan igår fick jag reda på att jag kommer få jobba på presscentret på Gustav adolfs torg. Spännande!




1 kommentar:

Anonym sa...

Hej, jag tyckte värdskapsutbildningen var postiv och att han som höll i det var oerhört engagaerad, egentligen mest medryckande av alla som utbildade oss